fbpx

TESZT Első találkozás | Versatile 610DT

Írta: Szerkesztőség - 2019 június 13.

A Versatile törzscsuklós kormányzású traktorai még mindig különlegességnek számítanak az európai területeken. Ez azonban semmiképp sem a gépek műszaki megoldásainak következménye – hiszen ezek a traktorok nemcsak erősek, hanem nagyon megbízhatóak is. Az i-re a Delta Track teszi fel a pontot, mely 2018 óta alapkivitelben vezetőfülke-rugózással szerezhető be.

Nem kevesebb mint 53 éve fémjelzi a Versatile név az erős és megbízható törzscsuklós kormányzású traktorokat. A kanadai gyártó (aki 2007 óta az orosz Rostselmash vállalatcsoport tagja) nagytraktoraival az utóbbi években újra és újra tapasztalatokat gyűjthettünk. Az 550-es kerekes változattal készített gyorsteszt után (traction 2016/1) 2016 novemberében 24 órás szántást végeztünk egy 550DT változatra felszerelt Kverneland géppel – ez volt a tesztgépünket megelőző modell. A következő oldalakon foglaljuk össze, hogy mi az, amit már ismerünk és melyek az új dolgok.

ERŐMŰ: a 610DT jelenleg a világ egyik legerősebb traktorja, és a közel 15 l-es hengerűrtartalmának köszönhetően bőséges nyomatéktartalékkal rendelkezik

ERŐS HATHENGERES MOTOR

A 610 DT-t motorházteteje alatt egy erős Cummins-szív dobog: a QSX15. Ezzel a motorral már a korábbi modell is rendelkezett, de csak a Tier 4i károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő kipufogógáz-tisztítási rendszerrel volt felszerelve, dízel részecskeszűrőt és külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetést (EGR/AGR) használt. A 610 DT modellben ezt egy SCR rendszer egészíti ki, ami biztosítja, hogy a motor megfelel a Tier 4 final emissziós előírásoknak. Az üzemanyag felhasználásra vetített AdBlue fajlagos fogyasztás az egyszámjegyű százalékos tartományba esik. Ezzel a kombinációval elvileg a motor már Stage 5/Tier V szintre is elő van készítve – csak akkor majd X15 lesz a neve.

A 14,9 l-es hathengeres motor erősségeit ismeri az ágazat. A traktorvezetőket elsősorban a rendkívüli forgatónyomaték-növekedés nyűgözi le az alacsony fordulatszámú tartományban. Ennek egyik oka a változó geometriájú VTG Turbo bőséges hengerűrtartalma, amit a Cummins egyébként Holset márkanéven saját maga gyárt. 2100 min-1 névleges fordulatszámon a 610 DT ezzel 455 kW/605 LE teljesítményű. Csökkentett, 1800 min-1 motorfordulatszámon maximálisan 485 kW/650 LE teljesítményt ad le a főtengely. A maximális forgatónyomatékot alacsony, 1400 min-1 fordulatszámon adja le a motor, és ez nem kevesebb mint 2779 Nm, bőséges 49 százalékos nyomatékemelkedés mellett.

A karbantartáshoz szükséges megközelíthetőség a magasra felnyitható oldalsó burkolatoknak és a kifordítható hűtőrácsnak köszönhetően nagyon jó. A motorolaj cseréje 300 üzemóránként szükséges – ez megfelelő. Az Európai Unióban értékesített traktorok üzemanyagtartályába 1703 l üzemanyag fér (az Európai Unión kívül 1749 l), az AdBlue-tartály térfogata 91 l. A Versatile az üzemanyagtartályt továbbra is a traktor elejében helyezi el, eltérően a legtöbb törzscsuklós traktorgyártótól. Ezáltal a súlyeloszlás tele és üres üzemanyagtartály mellett nem változik jelentős mértékben. Különösen amiatt, hogy a nagy tartálynak is el kell férnie a traktor elejében, újra és újra meglepődünk, hogy a Versatile milyen „nyitott” felépítésű, és mennyire jól megközelíthető az összes alkatrész és az egyes területek. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a gumihevederes járószerkezetek mérete kisebb, mint a versenytársaké.

NYITOTT: az elődjéhez hasonlóan a 610DT traktor rendkívül könnyen karbantartható, valóban mindenhez mindenhol nagyszerűen hozzá lehet férni

A kipufogógáz-tisztítás AGR/EGR-, valamint DOC-rendszerrel és SCR-katalizátorral működik

  1. A Cummins QSX15 teljesíti a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási szint előírásait. A forgatónyomaték, de a zajszint is jelentős. A 300 órás karbantartási ciklusidő szűkebb, mint a versenytársaké
  2. A VGT turbófeltöltő már alacsonyabb fordulatszámok mellett is bőséges forgatónyomatékot biztosít
  3. A CAT TA22 Powershift sebességváltó jól ismert, robusztusnak és hosszú életűnek számít
  4. Pillantás az Okubo erős építőipari géptengelyeire
  1. Ugyancsak erős kialakítású az oszcilláló törzscsukló
  2. Még mindig egyedülálló: a két támgörgőpár hosszirányban és a menetirányra átlósan is alkalmazkodni tud a talajegyenetlenségekhez
  3. Öt belső bütyök viszi át a meghajtónyomatékot a megerősített gumihevederekre
  4. A IV. kat. hátsó függesztőszerkezet maximálisan 8,9 tonnát képes emelni – kérésre gyorskapcsoló háromszög is kapható
  1. A kabinba vezető fellépő automatikusan felfelé összecsukódik, amikor a 610DT elindul
  2. A 2018-as modellév óta a négypontos vezetőfülkerugózás alapkivitelben megtalálható a Delta Track fedélzetén
  3. A körülbelül 8 m2-es üvegfelülettel rendelkező vezetőfülke még mindig az egyik legnagyobb a piacon. A belső zajszint lehetne egy kicsit alacsonyabb
  4. A lábpedál fordulatszám- növelésre vagy fordulatszámcsökkentésre használható – attól függően, hogy a vezető hogyan kívánj
  1. A 10 coll méretű érintőképernyő (balra) az előző, erősen korlátozott funkciójú terminált helyettesíti
  2. A joystick segítségével választható ki a menetirány, a két nyomógomb segítségével pedig a fokozatok a manuális sebességváltó üzemmódban

Az Oldisleben mezőgazdasági szövetkezet 610DT traktorjában egy kiegészítő tablet található a kormányrendszerhez – sajnos maga a traktorterminál nem képes kormányrendszert integrálni

ERŐS VÁLTÓHÁZ

A váltó tekintetében a korábbi 550DT modellhez képest nincsenek változások. Az eddigiekhez hasonlóan a Versatile a nagyon erős, jól ismert Caterpillar TA22 teljes Powershift váltót használja 16 előre- és 4 hátrameneti sebességfokozattal. A Versatile adatai szerint a váltóház 4080 százalékkal többet nyom a mérlegen, mint a versenytársak sebességváltói – természetesen ezt a kijelentést nem tudjuk ellenőrizni. A maximális végsebesség közel 34 km/h, ami ebben a traktorkategóriában elegendő. A 9RX modellhez képest itt-ott érezni lehet a fokozatok közötti nagyobb különbségeket (2 előremeneti fokozattal kevesebb). A váltás a joystickon lévő nyomógombokkal vagy automatikus váltással történik. Ha ez be van kapcsolva, akkor a kapcsolási időpontok a motor fordulatszámától függően előre megadhatók. Klasszikus tempomat egyébként nem áll rendelkezésre – ezt sajnáltuk. Ehelyett a traktorvezető gombnyomásra elmenthet egy kívánt fordulatszámot, amihez a sebességváltó szoftvere folyamatosan próbálja a megfelelő fokozatot hozzárendelni. Függetlenül attól, hogy milyen hajtóműmódban dolgozik: először a váltókarral kiválasztjuk a menetirányt, méghozzá úgy, hogy a hátoldalon megnyomjuk a biztonsági gombot, majd a váltókart előre vagy hátra mozgatjuk a kapcsolószerkezetben. Ami jó: a váltó úgy programozható, hogy egy helyett azonnal két vagy három fokozat kapcsolható egyszerre. Ez különösen közúti közlekedésnél hasznos.

Menet közben kedvező hatású a „valódi” gázpedál. Ez igény szerint használható a motor fordulatszámának növelésére, vagy a fordulatszám csökkentésére – például a táblavégi fordulónál.

ERŐS, DE MOZGÉKONY

Erős kardántengelyek adják tovább a forgatónyomatékot a sebességváltóról az eredetileg nehéz építőipari gépekhez kifejlesztett tengelyekre – amelyeket a Versatile a japán Okubo vállalattól szerez be. Feltűnő a nagy differenciálműház és a nagy külső bolygókeréktartó ház. Mindkét tengelyhez alapkivitelben tartoznak elektrohidraulikusan kapcsolható differenciálzárak – ez nagyszerű.

Haladjunk tovább a gumihevederes járószerkezethez, amelyet a Versatile a kanadai Camso (korábban Camoplast) vállalattal közösen fejlesztett. Ezeket tehát – eltekintve a Versatile DT modellen alapuló CAT motorral rendelkező, MTS 3630T szkréper, más néven földnyeső traktortól – kizárólagosan a Winnipegből származó háromszínű törzscsuklós kormányzású traktorokon lehet megtalálni. A különlegessége a két támgörgő pár, amelyek hosszirányban és keresztirányban egyaránt lengő mozgást végezhetnek, amivel ebben a traktorkategóriában páratlan talajkövetést tesznek lehetővé. A Versatile ezt „kétirányú oszcillációnak” nevezi. A versenytársak esetében a támgörgőpárok vagy merev kivitelűek (John Deere 9RX), vagy hármasával helyezkednek el egy szilentblokk rugózású sínen (Case IH Quadtrac). Természetesen a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek menetirányban önálló egységként is képesek oszcilláló mozgásra, hogy a nagyobb talajegyenetlenségekhez alkalmazkodni tudjanak. Ehhez jön még a törzscsukló oszcillációja, amely biztosítja, hogy a traktor első és hátsó része közötti elfordulás maximum ±12 fok legyen. A törzscsukló aláfordulási szöge egyébként maximálisan 33 fok, a Versatile szerint a Delta Track így 5,80 m-es fordulási sugárral rendelkezik. Minden érték körülbelül a két fő versenytárs szintjén van.

Az erőátvitel alakzáróan a heveder belsejében történik, a meghajtó kerékkel állandóan összeköttetésben lévő bütykökkel. Feltűnő, hogy a terelőgörgők zártak – ez korlátozza az öntisztító hatást és a hosszabb távú közúti közlekedés során a hőelvezetést. A Versatile lemondott a terelőgörgők és a támgörgők tengelyein elhelyezhető kémlelőnyílásokról, melyekkel a napi karbantartási feladatok végzésekor ellenőrizhető az olajszint és az olaj állapota.

A gumihevedereknél, legalábbis elméletileg, választani lehet a 762 mm és a 914 mm szélesség között. Mivel a 610DT traktor már a keskeny hevederekkel is eléri a terjedelmes 3,40 m szélességet, a közúti közlekedéshez különleges engedélyre van szüksége. A keskeny hevedereknél a legszélesebb pontot mellesleg a futómű kerettartó részei jelentik, és nem maguk a hevederek.

IGÉNY SZERINT NAGYOBB ÁTFOLYÁS

A munkahidraulika és a hátsó függesztőszerkezet területén minden maradt „a régiben”. Szériatartozék egy 208 l/min teljesítményű axiáldugattyús szivattyú, kérésre a Versatile tandem változatot is kínál, maximum 416 l/min átfolyási mennyiséggel. Ezzel alapkivitelben négy és opcionálisan hat hátsó kettős működésű kiadószelep látható el.

A IV kat. hátsó függesztőszerkezet felár ellenében kapható, de sajnos csak fogókampó nélkül – és a klasszikus fogókampó alternatíváját jelentő tartókeret nem létezik. Emiatt a munkagépek csatlakoztatása a hárompontfüggesztéshez, ill. a leszerelés csak két személlyel oldható meg. A 8900 kg maximális emelőerő ebben a kategóriában több mint elegendő.

A vonólap választható 4,1 vagy 5,4 t támasztó terheléssel. Az automatikus reteszelésnek köszönhetően a munkagéppel egyedül is össze-, ill. szétkapcsolhatók. A traktor első részén a hajtómű alatt elhelyezkedő csuklón keresztül a tengelyterhelés dinamikus áthelyezése a vontatási munkák során közel egyenletesen hat a traktor első és hátsó részére.

NAGY KOMFORTNÖVEKEDÉS

A 8 m2-es üvegfelülettel a Versatile DT vezetőfülkéje még mindig az egyik legnagyobb a piacon. A körpanoráma nagyszerű, ehhez hozzájárul az is, hogy a traktor hátsó része lapos, és a motorháztető a vezetőfülke felé keskenyedik. Jelentős komfortnövekedést jelent a 2017 óta alapkivitelben kapható vezetőfülkerugózás – korábban az észak-amerikai AgCab Solutions gyártó csak utólagos beszerelési lehetőséget biztosított. A jelenlegi gyári változat lengéscsillapítókkal és spirálrugókkal működik négy felvételi ponton, ahol torziós rudak ellensúlyozzák a lengő mozgásokat – ami a használat során nagyon jól működik.

További újdonság az integrált, 10 coll méretű, nagy érintőképernyős terminál a jobb oldalon a kartámaszban. Míg a korábbi, kisebb, klasszikus terminállal rendelkező modellben csak a munkahidraulikát lehetett vezérelni, a legújabb generációnál a motor és a sebességváltó paraméterei is ellenőrizhetők és módosíthatók.

Amit sajnáltunk: nem áll rendelkezésre alternatív vezérlési lehetőség billentyűpanel vagy forgatható nyomógombok segítségével, és a terminál még mindig nem ISOBUS-kompatibilis, és nem alkalmas GPS kormányrendszer integrálására. Ezért általában egy második terminál szükséges – ami azért megbocsátható hiányosság. Korszerű lehetőséget jelent, hogy két kamerát csatlakoztathatunk a terminálhoz (például munkagépek összekapcsolásához).

Matthias Mumme