fbpx

Kettős teszt | John Deere 5125R Command8 & CommandQuad

Írta: Szerkesztőség - 2019 június 06.

Mindent lehet, de semmi sem kötelező

A John Deere 5R sorozata szinte mindent kínál, ami a nagyobb testvéreinél, a 6R, a 7R és a 8R sorozatokban megtalálható a fedélzeten – legalábbis a megfelelő specifikáció esetén. Az 5125R modell alacsonyabb és gazdagabb felszereltségű változatát hasonlítottuk össze.

Bevezetőként egy háttér-információ: igen, az 5R sorozat az Egyesült Államokban az Augusta gyárban készül, és nem Mannheimben, ahogyan azt a legtöbben gondolják. Ennek egészen egyszerű az oka – a mannheimi gyár termelési kapacitása mellett egyszerűen nincsen hely még egy másik sorozat számára. Ezenkívül az Augusta a vállalatcsoport kompakt traktorgyáraként egészen sajátos kompetenciákkal és tapasztalatokkal rendelkezik ebben a traktorszegmensben.

Műszaki adatok

motor: John Deere PWX négyhengeres; 4,5 l hengerűrtartalom; 92 kW/125 LE 2200 min-1 fordulatszámon; 99 kW/135 LE 1900 min-1 fordulatszámon; 534 Nm 1500 min-1 fordulatszámon; Tier 4i EGR+DPF+DOC használatával; üzemanyagtartály 178 l

sebességváltó & TLT: 16/16 CommandQuad 4 Powershift fokozattal és automatikával vagy anélkül; 32/16 Command8, Powershift fokozattal 3 csoportban; valamennyi 40 km/h sebességgel (Command8 1750 min-1 fordulatszámon); hátsó TLT 1000/540/540E

függesztés és hidraulika: hátsó függesztőszerkezet 3N kat. 4,7 vagy 5,4 t max. emelőerővel; a frontfüggesztés opcionális (3,26 t max emelőerő); 96 l/min (opcionálisan 117 l/min, max. 7×kétkörös (4 hátul, 3 középen/elöl)

tömegek és méretek: min. üres tömeg 4,3 t; max. megengedett össztömeg 8,6 t; tengelytáv 2,25 m; min. magasság a vezetőfülke fölött 2,60 m

németországi listaárak (plusz áfa): az 5125R alapára 75 218 eurótól; Command8-tesztgép 114 029 eurótól; CommandQuad tesztgép 97 125 eurótól (mindegyik homlokrakodó nélkül)

Az első tesztmunkákat mindkét traktorunk kukoricabetakarítás során végezte

A John Deere az 5R sorozat összesen négy típusát számos változatban kínálja – az abszolút alapfelszereltségtől a magas prémium szintig. A traktor így kapható egyszerű négyfokozatú terhelés alatt kapcsolható váltóval, standard elsőtengellyel és vezetőfülke-rugózás nélkül ugyanúgy, mint high-tech változatban rugózott soklengőkaros első tengellyel, vezetőfülke-rugózással és nyolcfokozatú terhelés alatt kapcsolható váltóval. A John Deere ezzel az érdeklődő ügyfelek lehető legszélesebb körét szeretné megszólítani. Néhány alkalmazás esetében már alapfelszereltségben is túl sok, amit ezek a kompakt, Amerikából érkezett traktorok kínálnak, ilyen eset pl. a takarmánykeverő kocsi előtt végzett egyszerű munkák. Ilyen célokra található a Low-Spec 5 M sorozat a programban, ami 75-115 LE között négy típussal közel ugyanazt a teljesítménytartományt fedi le, mint az 5R.

  1. A zöldterületen a tesztelt gépeket rendterítő és rendképző előtt használtuk…
  2. … valamint a körbálák rakodásánál az új 543R homlokrakodóval

  1. A 4,5 literes, négyhengeres gép fordulatszám-csökkenés esetén akár 10 LE többletteljesítményt is kínál
  2. Tisztításhoz az első hűtőpanel kicsit kifordítható
  3. Az 5125R traktor a Tier 4i károsanyag-kibocsátási szabvány előírásait SCR kipufogógáz-utókezelés nélkül éri el
  4. Az 5125R Command8 rugózott első tengellyel érkezett, a CommandQuad viszont nem rugózott változattal

  1. A hátsó emelőszerkezet esetében két emelőerő közül lehet választani – emellett még akár négy hátsó hidraulikacsatlakozó számára is van hely
  2. Legfeljebb 3,26 t emelési kapacitás elöl ebben a kategóriában nagyon jó érték

De térjünk vissza az összehasonlításunkhoz: a mindennapi gyakorlatban különböző munkák végzése közben akartuk megtudni, hogy a műszaki megoldásokban és a vételár terén mutatkozó különbségek valóban ilyen nagy hatásúak-e, és hol vannak azok a pontok, ahol az egyik vagy másik kényelmi funkcióról esetleg le lehet mondani. A billenő pótkocsival végzett szállítási munkák mellett a traktor feladatai közé tartoztak a következők: talajművelés egy 3,0 m széles kompakt tárcsás boronával, zöldterületi munkák rendterítővel és rendképzővel, valamint homlokrakodóval végzett klasszikus munkák körbálák rakodásakor.

10 LE TÖBBLETTELJESÍTMÉNY MINDKETTŐNÉL

A motor szempontjából az 5R sorozatba tartozó valamennyi változat teljesen azonos kialakítású. A 4,5 literes, négyhengeres PowerTech PWX típusú motor az 5125R csúcsmodellben 2200 min-1 névleges fordulatszámon 92 kW/125 LE teljesítményű.

  1. Mechanikusan vezérelt hidraulikakörökkel felszerelve a legtöbb vezérlőelem együttesen, elsősorban a jobb oldali oszlopon található
  2. Minden felszereltségi sor alapesetben a jobb oldali A oszlopon tartalmazza a munkavégzésre használt monitort
  3. A kartámlába épített vezérlőpult csak elektrohidraulikusan vezérelt hidraulikakörökkel kombinálva rendelhető
  4. A tetőablak a homlokrakodóval végzett munkáknál jó segítség, de csak a prémium vezetőfülkében található meg

  1. Szép megoldás ebben a traktorkategóriában az opcionális halogén fényszóró is a bal oldalon, ami nagyobb biztonságot ad, ha sötétben kell fel- és leszállnunk
  2. 2018 óta a traktorokat érintő TMR uniós szabályozásnak megfelelő, széles látószögű tükrök vannak felszerelve

A motor fordulatszámának csökkentésekor a négyhengeres gép 1900 min-1 fordulatszámon akár 99 kW/135 LE teljesítményt is le tud adni. Boost teljesítménynövelő is rendelkezésre áll – ellentétben a 6R, 7R és 8R modellekkel, ugyanakkor csak szállítási munkákhoz használható. Ezért az 5R sorozatnál a teljesítménymenedzsment elnevezése TPM (Transport Power Management) és nem IPM (Intelligent Power Management), mint a 6R, 7R és 8R sorozatoknál. 15-20 km/h sebesség között az 5125R modellben névleges teljesítménynél maximum 135 lóerő áll rendelkezésre, tehát pontosan annyi, mint amennyi a maximális teljesítmény a szántóföldi munkák során.

A gyártó szerint a 2200 és 1650 min-1 közötti fordulatszám-tartomány egy konstans teljesítménytartomány, amit egy Wastegate szabályozású, visszavezetett levegővel hűtött turbófeltöltő támogat. A maximális forgatónyomaték 1500 motorfordulat mellett 534 Nm. Ami a kipufogógáz-tisztítást illeti, a Tier 4ikompatibilis motor külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetéssel (AGR/EGR), DOC és dízel részecskeszűrővel dolgozik – az SCR rendszerről azonban le tud mondani. A DPF szükség esetén automatikusan kiég, de rendszeresen tisztítani kell. Ami jó: 178 l gázolaj fér az üzemanyagtartályba – ez nem rekord érték, de megfelelő szint ebben a kategóriában.

Egyébként a mérnökök az 5R sorozat fejlesztésekor valóban ellestek néhány dolgot a 8R nagy traktoroktól – ilyen például a darázsderék konstrukciójú traktornál az ívelt elülső keretbe öntött olajteknő.

NÉGY VAGY NYOLC TERHELÉS ALATT KAPCSOLHATÓ FOKOZAT

Mind a négy 5R modell esetében három terhelés alatt kapcsolható sebességváltó közül választhatunk. A legegyszerűbb lehetőség a 16/16 CommandQuad négyfokozatú terhelés alatt manuálisan kapcsolható váltó. Kicsivel több kényelmet biztosít a 16/16 CommandQuad négyfokozatú terhelés alatt automatikusan kapcsolható változat. A hab a tortán azonban a Command8 nyolcfokozatú terhelés alatt kapcsolható váltó, bekapcsolható automatikus váltással és ECO funkcióval. A két tesztelt traktorunk az utóbbi két sebességváltó-változattal volt felszerelve. Ezért szeretnénk ezeket egy kicsit részletesebben bemutatni:

A 16/16 CommandQuad négy csoportot kínál mind a négy Powershift fokozatban. A csoportok és a terhelés alatt kapcsolható fokozatok egyaránt kapcsolhatók manuálisan vagy automatikusan is. Eközben a váltókar közelében, az oldalsó oszlopon öt nyomógomb segítségével az A, B és C csoport „befagyasztható”, ill. az automatikus csoportváltáshoz a C/D vagy a B/C/D is – ezt már a 6R sorozat CommandQuad és DirectDrive váltójából ismerjük. A csoportváltásnál tapasztalható váltási szünetek a kategóriának megfelelő szintűek. A váltókarral a váltás könnyű és kényelmes, egyszerűen hüvelykujjal elvégezhető.

Még kényelmesebb a váltás a 32/16 fokozatú Command8 sebességváltóval, és nemcsak azért, mert kétszer annyi fokozat van előremenetben, mint a CommandQuad esetében. A négy csoport és a nyolc Powershift fokozat manuálisan is automatikusan egyaránt kapcsolható (a CommandQuad-hoz hasonlóan a hajtóműmód váltásához a váltókart egyszerűen jobbra vagy balra kell mozdítani a kapcsolószerkezetben), emellett még lehetőség van arra, hogy a D8 fokozatban mindössze 1750 min-1 fordulatszám mellett (ami üzemanyagot takarít meg és csökkenti a zajszintet) 40 km/h végsebességet érjen el.

A két sebességváltó közötti különbségek a használat során természetesen érezhetők. Közúti haladáskor feltűnő a Command8 esetében a kevesebb csoportváltás és ezáltal a jobb gyorsulás – teher nélküli üres járművel el lehet indulni a C csoportban, így csak egy csoportváltásra van szükség a 40 km/h sebességre történő gyorsuláshoz. A rövidtárcsás borona előtt is jobban elboldogultunk a Command8 változattal, mert ez a váltó a C csoportban 1900 min-1 fordulatszám mellett lefedi a 8,5 és 17,5 km/h közötti sebességtartományt, míg a CommandQuad esetében kb. 14,5 km/h sebességnél szükség van egy csoportváltásra, ami a terhelés hosszabb megszakításával jár. A Command8 sebességváltóval még tetszőleges irányú forduláskor is a csoportban maradhattunk, míg a CommandQuad esetében egy csoporttal lejjebb kellett váltania (C-ről B-re). Nem mutatkoztak azonban nagy különbségek a rendterítés, a rendképzés és a körbálák rakodása során – az utóbbi esetében a traktorvezető számára előnyt jelenthet az előre beprogramozható előremenetihátrameneti fokozatok közötti arány.

Amit kiválónak tartunk: mindhárom sebességváltó-változat lehetőséget kínál arra, hogy három indító fokozatot programozzunk, emellett meg kell említeni a fékpedálon keresztül megvalósuló tengelykapcsoló funkciót (Auto-Clutch), ami a 6R, 7R és 8R sorozatokhoz hasonlóan három fokozatban állítható és teljesen kikapcsolható. Jónak találtuk, hogy az irányváltó kapcsolószerkezetbe a kormánykeréktől balra egy parkolózár van beépítve.

A TLT kialakításánál minden hajtóműváltozat egyforma – hátul 1000/540/540E fokozatok vannak, és sajnos felár ellenében sem rendelhető 1000E. Opcionálisan természetesen front TLT is rendelkezésre áll. A fordulatszámok előzetes kiválasztása egy kar segítségével történik, ami a vezetőülés mögött helyezkedik el, a be- és kikapcsolás minden kivitelben kapcsolókarral/karokkal történik.

MEGBÍZHATÓ HIDRAULIKUS ÉRTÉKEK

A John Deere az 5R sorozatot a sebességváltó kialakításától függetlenül szállíthatja 96 l/perc teljesítményű nyitott rendszerrel vagy 117 l/perc teljesítményű Load-Sensing változatban (1166 euró felár) zárt PFC rendszerrel. Az értékek jól illeszkednek ebbe a teljesítménykategóriába. Ezzel alapkivitelben két kétkörös munkahenger látható el. Felár ellenében maximum hét szabályozó kör kérhető – ebből négy hátul és három elöl, ill. közepén – valamint a PowerBeyond csatlakozók.

  1. A bőrborítású kormánykerék extra költséggel jár, a Shuttle irányváltó-kapcsolás mindig alapkivitelben kapható
  2. Az opcionális mechanikus vezetőfülke-rugózás keménysége két fokozatban állítható
  3. Alapkivitelben egy jobb oldali vezérlőoszlop áll opcionálisan rendelkezésre…
  4. … bármelyik sebességváltó-változathoz rendelhető CommandArm – de csak az elektromosan vezérelt hidraulikaköröknél és PFC esetén


Mindkét joystick rendelkezik váltóvezérléssel

Fontos: minden sebességváltó-változat kapható alapkivitelben mechanikus kivezetéssel (csak CommandArm kartámlába épített vezérlőpult nélküli kombinációban) és szükség esetén mechanikus joystickkal a homlokrakodó működtetéséhez. Opcionálisan rendelhetők elektrohidraulikus vezérlőkörök (csak PFC szivattyúval és CommandArm vezérléssel kombinálva) és egy elektromos joystick is – függetlenül a rendelt szivattyútól. A mennyiségi beállítás és PFC hidraulika esetén az időbeállítás mindkét változatban a munkavégzésre használt monitoron a jobb oldali A-oszlopon történik, a paraméterek a jobb oldali oszlopon vagy a kartámlába épített vezérlőpulton elhelyezett, gombokat tartalmazó panel segítségével határozhatók meg és változtathatók meg.

Az emelési teljesítmények kicsivel elmaradnak a kategória szintjétől: hátul a 3N kat. alsó függesztőkarok max. mintegy 4,7 tonnát tudnak emelni (folyamatosan 2,75 t), opcionálisan 5,4 t (folyamatosan 3,1 t) az emelőerő. Az opcionális frontfüggesztés esetén a John Deere 3,26 t (maximális) és 2,85 t (folyamatos) emelőerőt ad meg.

EGYSZERŰ KEZELÉS

A sebességváltók és a hozzájuk tartozó hidraulikus berendezések kezelési különbségein kívül vannak más olyan jellemzők is, amelyek a használat során feltűntek. A John Deere 5125R Command8 traktorunk a rugózott 90 mm-es rugóúttal rendelkező Carraro soklengőkaros tengellyel volt felszerelve. Ez azonban nemcsak a vezetési komfortot javította jelentős mértékben (különösen rossz földutakon), ami így abszolút prémium szintnek nevezhető, hanem a frontfüggesztésű munkagépek és a homlokrakodók fel- és leszerelésénél is hasznos. A rugózás teljes mértékben lezárható, de emellett gombnyomásra manuálisan is megemelhető és leereszthető. Nekünk ez a funkció a teszt során tényleg nagyon sokat segített. Ugyanakkor a nehéz függesztett munkagépekkel az 5R traktorok rugózott első tengellyel lényegesen stabilabbak és biztonságosabbak, mint a standard tengely. A Carraro soklengőkaros tengely 16 kenési pontot tartalmaz a kenéshez, ezeket azonban csak 250 üzemóránként kell kenni.

Kényelmes segítséget nyújt a programozható iTEC alapú táblavégi fordulást segítő automatika, amely minden 5R traktorhoz felár ellenében áll rendelkezésre. Ebben az esetben a fordulóban elegendő csak egy gombnyomás a hátsó TLT, az összkerék-meghajtás és a differenciálzár be- és kikapcsolásához. A fordulási sugár a nem rugózott standard tengely és a Carraro soklengőkaros tengelye között nem különbözik, a maximális aláfordulási szög mindkét traktornál 52 fok, így az 5R traktorok fordulási sugara körülbelül 3,75 m (a külső gumiabroncsok közepéig mérve).

A mechanikus és a két fokozatban állítható keménységű, kétpontos vezetőfülke-rugózás (1033 euró felár) csak az 5125R Command 8 traktorunkon volt megtalálható. A kilátás előre nagyszerű – ami a keresztoszlopok nélküli folyamatos kialakítású szélvédőnek (emiatt azonban az ablak elöl nem nyitható) és a keskeny, lefelé lejtő motorháztetőnek köszönhető. Emellett a 7R és a 8R sorozathoz hasonlóan nincsen műszerfal a kormánykeréknél – minden információ és beállítási paraméter a munkavégzésre szolgáló monitoron (PDU+) található, a jobb oldali A-oszlopon.

A 2019-es modellév óta az AutoTrac kormányzási rendszerrel rendelkező 5R traktorokhoz egyébként felár ellenében egy változó kormányáttétel kapható, ami kiválasztható a CommandArm vezérlésben vagy a kezelőpanelen (286 euró felár). Ugyanígy az ISOBUS II és a JDLink (telemetria) is kérhető opcionálisan a fedélzetre, amennyiben a traktor rendelkezik AutoTrac felszereltséggel és a 4240 terminállal.

ÚJ HOMLOKRAKODÓ

A teszt során a traktorjaink a John Deere új 543R homlokrakodóival voltak felszerelve (belül elvezetett vezetékekkel), melyeket körbálák rakodására használtunk. Ez 2210 kg-os emelési teljesítményt és a forgásponttól számítva 3,68 m emelési magasságot kínál. Felár ellenében rendelhető mechanikus párhuzamos vezetés. Aki hidraulikus párhuzamos vezetést szeretne, az választhatja az eggyel nagyobb, 603R modellt. A pozíció-visszajelzés az 5R esetében azonban nem lehetséges – ezt sajnáltuk. A homlokrakodó új gyorsreteszelése nekünk tetszett: Színekkel jelölt pontok segítenek a megfelelő pozíció beállításában, és mutatják a vezetőnek, hogy a gém reteszelt állapotban van-e. Az automatikusan helyükre kattanó támasztólábak is korszerűek, és egyszerűen, egy kézmozdulattal kioldhatók. Ahogy korábban már említettük, a manuálisan állítható elsőtengely-rugózás a homlokrakodó felszerelésekor és levételekor is segítséget nyújt.

Ami jó: a joystickon, függetlenül attól, hogy mechanikus vagy elektromos, mindig két nyomógomb áll rendelkezésre a terhelés alatt kapcsolható fokozatok manuális váltására és egy a menetirányváltáshoz. A mechanikus joystick a vezetőüléshez van rögzítve.

TOVÁBBI TUDNIVALÓK

  • ­A hátsó tengelyre maximum 1,70 m átmérőjű (600/65 R34) kerekek illenek.
  • A vezetőüléshez opcionálisan ülésfűtés rendelhető, a pótülés párnázott.
  • ­Az üres tömeg a John Deere adatai szerint 4,3 t, a megengedett össztömeg 8,6 t. A 2019-es modellévre a PFC hidraulikával rendelkező traktorokon az első tengely megengedett terhelését 3,2 tonnáról 3,6 tonnára emelték.
  • ­A 6 oszlopos kivitel (a vezetőfülke váza megegyezik az 5M sorozatéval) ellenére a körpanoráma nagyon jó.

Összegzés

A következőket állapíthatjuk meg: 5R és 5R traktor között van különbség. A John Deere a kompakt traktorjait fel tudja szerelni egyszerű igényeknek megfelelően, de csúcsminőségű traktorként is kaphatók. Négy- vagy nyolcfokozatú terhelés alatt kapcsolható váltó, standard vagy rugózott első tengely, mechanikusan vagy elektromosan vezérelt hidraulikakörök, oldalsó konzol vagy kartámlába épített vezérlőpult, vezetőfülke-rugózással vagy anélkül – és sok minden igazából csak a komfort szempontjából érdekes, de néhány opciónak gyakorlati előnyei is vannak. A Command8 kevés csoportváltása és a közúti szállításnál használható ECO-fordulatszáma nagyon meggyőző, a rugózott első tengely a homlokrakodó vagy a frontfüggesztésű munkagépek fel- és leszerelésekor is használható. Tetszett, hogy sok felszereltségi fokozat szabadon kombinálható – így például a kartámlába épített vezérlőpult, az elsőtengely-rugózás, a kihelyezett hidraulikacsatlakozókkal való felszereltség, a vezetőfülke-rugózás független a sebességváltó választásától. Ennek köszönhetően a leendő vásárlók pontosan azt a csomagot állíthatják össze, amire valóban szükségük van.

Matthias Mumme