fbpx

Kompakt hegymászó

Írta: Szerkesztőség - 2019 április 01.


ÖSSZEHANGOLT: A Tucano 560 Montana a portáltengelyeivel akár 18% oldalirányú dőlést is ki tud egyenlíteni

KIEGYENLÍTÉS 18 SZÁZALÉKIG

A kartámaszba épített, nagyon jó elhelyezésű dőléskiegyenlítést biztosító vezérlőegység a közúti és a szántóföldi haladási mód kiválasztására szolgáló két gomb mellett tartalmaz még egy keresztirányú kart a portáltengelyek manuális vezérléséhez (utókorrigálásra, az adapter fel- és leszereléséhez, az átrakodási magasság növelésére ürítéskor). Ha a szántóföldi mód (A) aktív, akkor egy zöld LED világít. Ha a közúti mód (S) van aktiválva, akkor a portáltengelyek a legalacsonyabb pozíciójukban helyezkednek el.


Elsősorban repce aratásakor kellett a tesztgépnek időnként jelentős emelkedőket legyőznie. A hajtómű teljesítménye nemcsak minket, de Popfinger bérvállalkozót is meggyőzte

Műszaki adatok

leválasztás: egy rotor; hossza 4,20 m; átmérő 570 mm; teljes leválasztási felület 2,15 m2; elöl két kosár lamellákkal zárható; meghajtás variátoron keresztül

járószerkezet és hajtómű: dőlésszög-kiegyenlítés: legfeljebb 18% oldalirányú dőlés; gyárilag összkerékhajtás két hidromotorral; 2 fokozatú váltó, kétszeres áttétellel; 25 km/h végsebesség

tömegek és méretek: üres tömeg vágóasztal nélkül: kb. 15 700 kg; szállítási szélesség 650-es kerékkel: <3,30 m; magtartály térfogata kb. 9000 l (ürítési sebesség 105 l/sec)

Szakmai vélemény

Nagy teljesítmény, alacsony tömeg mellett

Michael Popfinger bérvállalkozó már 2018 júniusában kapott egy Tucano 560 Montana nullszériás modellt a jármű‑parkjába. „Már több Claas kombájnunk van a flottában, köztük egy Lexion 630 Montana is. Alternatívaként a nehéz és drága Terra Trac gépekkel szemben egy könnyű, nagy teljesítményű kombájnt kerestünk 800‑as kerekekkel. A Claas Tucano 560 Montana kombájn nálunk egy 7,70 m Flex vágóasztallal és egy 6 soros kukoricacső‑törő adapterrel dolgozik. Az árpa, a repce, a búza és a tönkölybúza mellett borsót, lóbabot és szemes kukoricát takarítunk be,”

 

„Az oldalirányú dőlésszög‑kiegyenlítéssel alacsony rotor‑ és rostaveszteségekkel tudunk aratni – végül is a teljesítmény a lényeg, hiszen a gabonát 7,70 m munkaszélességgel aratjuk. A hajtómű kapaszkodóképessége kiváló, a Montana rendszer jól reagál.”

Kritika is illet egyes pontokat – ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy ez még csak egy nullszériás gép. „A hidrosztatikus hajtás magas fokozatban meglehetősen hangos. Ezenkívül a fordulatszám automatikus növelése álló helyzetből még túl lassú – de a Claas ezt javítani fogja. Összkerékhajtású tengellyel hátrafelé túl lassú, és aktivált differenciálzárral elöl csak a 3 km/h sebesség elérése lehetséges. Különösen szemes kukorica aratásához még mindig túl gyenge a magfelhordó hajtása, és a Cebis Touch rendszerében néhány paraméter elérése körülményes, de már itt is kaptunk ígéretet egy frissítésre.”

  1. Míg a búzaaratás Magyarországon történt…
  2. … a szemes kukoricát már ismét Ingolstadt környékén takarítottuk be
  3. Szántóföldi üzemmódban a portáltengelyek akár 18% oldalirányú dőlést is ki tudnak egyenlíteni
  4. „Állandó vágásmagasság” esetén és közúti közlekedéskor a portáltengelyeket behúzza a rendszer
  5. A táblavégi fordulónál a szabályozás még lehetne egy kicsit pontosabb
  6. Elöl alapkivitelben differenciálzár található

  1. Pillantás a Montana dőlésszög‑kiegyenlítés vezérlőpaneljére
  2. A rendszer két szögszenzorral és egy giroszkóppal dolgozik
  3. Az összkerékhajtású híd két különálló, erős hidromotorral működik

TELJESÍTMÉNYKEZELŐ RENDSZERREL


A hathengeres Mercedes-Benzmotor megfelel a Stage V károsanyag-kibocsátási szint előírásainak, és Dynamic Power teljesítményvezérlő rendszerrel működik


Mindkét fő fokozatnak van egy mechanikus és egy automatikus áttétele

ÚJ VEZÉRLÉSI KONCEPCIÓ

Ami kiváló: rendelkezésre áll egy harmadik lehetőség is a paraméterek beállítására – és ez a Cebis Touch rendszertől függetlenül működik, mert a kartámasz jobb oldali kezelőpaneljében kapcsológombok találhatók, amelyekkel a legfontosabb funkciók, mint a dobsebesség, a rotorsebesség, a kosártávolság, a ventilátor fordulatszáma, a rostanyílás (külön a felső és az alsó rostához), valamint a szalmaszecskázó terelőlapjai kényelmesen beállíthatók. És még valami: mihelyt a paramétereket ott beállítjuk, a Cebis Touch rendszerben felugrik egy ablak, ami a kombájn vezetőjének a pontos beállításokat mutatja (mm, fordulat/min stb. egységben).

Szintén dicséret illeti a terminál nagyon széles vízszintes beállítási lehetőségét, ez több mint 90 fok. Szükség esetén tehát teljesen eltávolítható az adapterre irányuló látómezőből, ha elfordítjuk. Amit korszerűnek találtunk: A mobiltelefon- és rádióvezérlés be van építve a kartámaszba.

ISMERT KONCEPCIÓ

EGYÉB TUDNIVALÓK

  • Opcionálisan rendelkezésre áll egy porelszívó berendezés a ferde felhordóhoz, ami különösen olyan gazdaságok számára lehet érdekes, ahol gyakran aratnak borsót.
  • A Montana portáltengelyek maximálisan összesen 21,5 t tengelyterhelésre méretezettek.
  • Az ürítőcsiga végében egy gázteleszkóppal zárható fedél található, ami megakadályozza, hogy utólag magok hulljanak a csőből. Akkor is elzárható, ha a tartály tele van.
  • A szállítási szélesség a 680‑as kerekekkel 3,30 m, 800‑as gumiabroncsokkal 3,50 m.
  • Az opcionális elektronikus berendezések kínálata a hozamtérképezéstől a telemetrián keresztül a megbízások kezeléséig terjed. Amit sajnáltunk: a kormányzási rendszerekkel való munkához szükség van az S7 vagy az S10 terminálra. Meg kell azonban dicsérni a Turn In (automatikus ráállás a következő sorra 90 fokos pozíciótól) és az Auto Turn (teljesen automatizált fordulási folyamat) funkciókat.
  • Amit jónak tartunk: alapkivitelben található a kombájnon egy 15 literes víztartály kézmosáshoz, a szerszámosládában egy külön tartórész a zsírzópisztoly számára/egy átrendezett szerszámosláda‑rekesz a tartalék pengék, csavarok, behúzó ujjak stb. biztonságos tárolására és egy tárolórekesz a sűrített levegő tömlőnek és a sűrített levegő pisztolynak.


A mi tesztgépünk standard menetirányító karral volt felszerelve. Igény szerint rendelhető CMotion


A vezetőfülke többi része már ismert

  1. A Cebis Touch érintőképernyős terminállal nagyon kényelmesen lehet dolgozni. Nemcsak az ujjainkkal lehet irányítani, hanem billentyűkkel, forgatható és nyomógombokkal is kezelhető és vezérelhető
  2.  A cséplőszerkezet és a tisztítás legfontosabb funkcióit ezenkívül a kartámaszba épített kapcsológombokkal is lehet irányítani és módosítani

Összegzés

  • 18 százalékig kiegyenlíti az oldalirányú dőlést
  • nagyon erős hajtómű
  • Dynamic Power teljesítményvezérlő rendszer
  • automatikus áteresztés-ellenőrzés (opció)
  • nagy, felhasználóbarát terminál
  • elég hangos hajtómű 2. fokozatban
  • alacsony ürítési sebesség

Matthias Mumme