Teljesítmény fel, fordulatszám le

A John Deere szeptemberben mutatta be régóta várt 9000-es önjárószecskázó-sorozatát. Észak-Olaszországban, szántóföldi munkavégzés közben nézhettük meg, hogy a négy új modell milyen technikai újdonságokat kínál.

A 2015-ben bevezetett 8000-es sorozattal a John Deere saját adatai szerint jelentősen növelte piaci részesedését az önjáró szecskázók terén. Igaz, hogy a 7000-es generáció is elismert és kiforrott volt, de bizonyos funkciók egyszerűen hiányoztak, a vezetőfülke kialakítása felett pedig már eljárt az idő – miközben ezek a gépek kinézetre sem voltak már a legkorszerűbbek.


ERŐSÍTÉS: a négy 9000-es modell közel 1000 lóerővel bővíti a portfóliót, a 8700 és a 8800 modelleket (Cummins-hathengeres) lecserélik

A John Deere így a 2019-es idényre „rátesz még egy lapáttal”, és a termékportfólióját közel 1000 lóerőig bővíti. Optikailag a 9000 modellek a 8000-es sorozat kisebb modelljeihez hasonlítanak, végül is a korábbi Porschetervező Matthias Schönherr álmodta meg őket. A motorháztető alá nézve azonban kevés közös vonást találunk a két sorozat között...

ALACSONY FORDULATSZÁMÚ V12 MOTOR

A legfontosabb újdonság: a John Deere történelme során első alkalommal épít be a szecskázógépeibe V12-es motort, amelyik így most a 9600-as modellt kivéve (John Deere PSX hathengeres) minden 9000-es modellben megtalálható. A motor beszállítójának különböző okok miatt a Liebherrt választották – ugyanarról az alapmotorról van szó, mint ami a Krone BiG X 1180-ban működik. A különlegessége itt azonban az, hogy a John Deere a 24,24 literes V12 motort már 566 kW/770 LE maximális teljesítménytől használja – tehát egy olyan teljesítményszegmensben, ahol más gyártók a V8 motorokat részesítik előnyben. Az ok a következő: a John Deere a 9000-es sorozatot új alacsony fordulatszámú koncepcióval alakította ki. Ez azt jelenti, hogy a szecskázás normál esetben 1400 és 1500 min-1 közötti fordulatszám-tartományban történik, a maximális fordulatszám pedig 1800 min-1értékre korlátozott. A 12 hengeres motor a két Wastegate turbófeltöltőnek köszönhetően még 1400 fordulat alatt is bőven rendelkezik forgatónyomaték-tartalékkal, és ez a túlzott motorfordulatszám-csökkentés ellen hat.

A 9700-as modellben így az említettek alapján 566 kW/770 LE maximális teljesítmény érhető el, a 9800-as modellben 640 kW/870 LE, a 9900 csúcsmodellben pedig 713 kW/970 LE. A 9600, 9700 és a 9800 típusok a 8700 és a 8800 modelleket cserélik le, míg a 9600-as modell ugyanakkora motorteljesítménnyel ugyanazt a motort használja, mint a 8600. Ez a két modell így más pontokban különbözik, például a csatorna méretében és a felszereltségben.

Annak érdekében, hogy ez az erő lehetőleg csúszás nélkül eljusson a dobhoz és a szemroppantóhoz, a mérnökök egy 9-bordás Power ékszíj alkalmazása mellett döntöttek (a szemroppantóhoz opcionálisan 8-bordás változat is kapható). A motor a szokásos módon hosszanti, és így viszonylag alacsony beépítésű, vagyis szöghajtóművel rendelkezik az erőátvitelhez.

Annak érdekében, hogy a kipufogógázok a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási norma előírásainak megfelelően távozzanak az ikerkipufogós rendszerből, ezt előtte egy SCR-rendszerrel tisztítják. Dízeloxidációs katalizátor (DOC), dízel részecskeszűrő (DPF) és külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nincsen – a rendszer tehát egyszerű, ezért kevésbé érzékeny felépítésű.

  1. 1 A 9000-es modellek a 460 kW/625 LE-713 kW/970 LE közötti tartományt fedik le
  2. 2 A motor a szokott módon hosszanti irányban helyezkedik el az alvázon
  3. 3 A három „nagy” 9000-es modell Liebherr D 9512 V12 motorral dolgozik, a 9600 pedig John Deere PXS motorral. A Tier 4 final és a Tier 5 értékeket SCRonly kipufogógáz-tisztítással teljesítik
  4. 4 Pillantás a hidraulikatartályra jobbra hátul, a motor mellett

Műszaki adatok

meghajtás: Liebherr D 9512; V 12 24,24 l hengerűrtartalom; alacsony fordulatszámú koncepció; 640 kW/870 LE maximális teljesítmény; SCRonly kipufogógázutókezelés; tartály kapacitása 1500 l, AdBlue tartály 103 l; hidrosztatikus 2 fokozatú ProDrive automata sebességváltó

behordószerkezet: 4 előtömörítő henger; 830 mm csatornaszélességszecskázás: 850 mm széles és 670 mm átmérőjű sokkéses szecskázódob; 40, 48 vagy 64 kés, fél és 3/4 késkészlet használata lehetséges; opcionálisan AutoLOC automatikus darabolásihossz-állítás, NIR szenzorral

feltárás: különböző fűrészfog profi lú és spirálhornyos szemroppantók akár 50% fordulatszám-különbséggel; 240, ill. 250 mm átmérő, opcionális hőmérséklet-felügyelet

kukoricaadapter: 300plus kis vagy 400plus nagy dobokkal; valamennyi 8-, 10- vagy 12-sorosüzemtömeg: 17,5 tonnától (adapter nélkül)

németországi listaár: 535 000 eurótól (adapter nélkül);


Az ikercsöves kipufogóberendezés elárulja, hogy a burkolat alatt egy nagy V-motor dolgozik

 


A két levegőszűrő a hűtőpanel fölött található...

  1. ...és a karbantartó terület felől kivehetők
  2. A fő hajtószíjak 8- és 9-bordásak
  3. A 830 mm széles behordószerkezet 4 előtömörítő hengerrel dolgozik
  4. Az előfeszítést a 8000-es sorozathoz képest megnövelték

  1. A sokkéses dob 850 mm széles, és az átmérője 670 mm
  2. A behordószerkezet fokozatmentes és független hajtása is nagyobb teljesítményű lett
  3. A fűrészfog profi l és a Scherer vállalattal közösen fejlesztett...
  4. ...XCut-spirálhornyos profi l (csak az XStream KP szemroppantóhoz; 250 mm hengerátmérő; 50% fordulatszám-különbség alapkivitel a 9900 modellben) standard és DuraLine kivitelben kapható, az XStream kizárólag DuraLine változatban

  1. A beépített konzolnak köszönhetően a szemroppantó gyorsan behelyezhető és kivehető
  2. Opcionálisan csapágyhőmérséklet-felügyeleti rendszer is kapható az XStream KP változathoz


Kukoricaadapterként a 300plus és a 400plus sorozatok kaphatók 12 sorig

A John Deere adatai szerint az AdBlue-fogyasztás az üzemanyag-fogyasztásának mintegy 6%-a – ami a 8000-es sorozathoz képest kb. 10%os csökkenést jelent egy tonna áteresztőképességre vetítve és mindez 10 százalékos áteresztőképesség-növekedés mellett (a 9800-as modell esetén, a 8800-ashoz viszonyítva). A motorban mellesleg 99 liter motorolaj van! Olajcserére minden 1000 üzemóra eltelte után van szükség, ilyenkor a szelepeket is be kell állítani – hidrotőkék sajnos nincsenek.

SZÉLESEBB DOB

Míg a 8000-es sorozat 680 mm széles késes szecskázódobbal rendelkezik, a 9000-es gépek egy 850 mm széles változattal dolgoznak. Mindössze a 670 mmes átmérő és a szecskázódob sokkéses kialakítása azonos. A John Deere a kialakítás tekintetében olyan előnyökre mutat rá, mint például törés esetén az egyszerű késcsere és az a lehetőség, hogy nem csak teljes és fél késkészlettel, hanem ¾ késmennyiséggel is lehet dolgozni. Ráadásul a kések a nagyobb vastagságuknak köszönhetően a V-késekhez képest elsősorban fűféléknél használva sokkal hosszabb ideig tartanak. A kések élezése automatikusan történik, kopogásérzékelők segítségével – és szokás szerint fordítva forgó dobbal.

A behordószerkezetnél mellesleg maradt a négy előtömörítő henger, amelyek egy 830 mm széles behordócsatornában találhatók. A hajtást a nagyobb áteresztőképességnek megfelelően méretben és teljesítményben egyaránt megnövelték.

  1.  A vezetőfülke egy az egyben a kisebb 8000-es sorozatból származik
  2. Emiatt a kartámlába épített vezérlőpulton még megtalálható a „jó öreg” multifunkciós kar
  3. Az integrált terminál kiegészítéseképpen opcionálisan beépíthető a GreenStar 4640 – például dokumentációs célokra és a szántóföldi navigációhoz
  4. A 9000-es sorozat elöl és hátul...
  5. ...nagy kerekekkel van ellátva. Gumiabroncsnyomás-szabályozó berendezés és hátsótengely-rugózás azonban nem áll rendelkezésre
  6. Opcionálisan kapható az új HarvestLab 3000 NIR szenzor, ami sokoldalúan használható

ÚJ SPIRÁLHORNYOS HENGER

A John Deere a gabona- és a növényi maradványok feltárásánál további 10 százalékos szintet tartott szem előtt: az új speciális szemroppantóval akár 10%-kal magasabb CSPS is lehetővé válik (CSPS=Corn Silage Processing Score, a kukoricaszemek feltárásának mértékegysége). Ehhez a gyártó az Egyesült Államokban dolgozó specialistával, a Scherer vállalattal közösen kifejlesztett egy új szemroppantót, ami a fűrészfog profilú és a spirálhornyos változatban egyaránt jól feltárja a növényi maradványokat, több mint 300 t/h áteresztőképesség mellett. Az XStream KP a fűrészfog profi l alternatívájaként használható, új XCut profil mellett 250 mm hengerátmérővel és fi x, 50 százalékos fordulatszám-különbséggel rendelkezik. Emellett a rendszer a csapágyak hőmérsékletét is felügyeli. Az XStream KP az új zászlóshajóba, vagyis a 9900-as modellbe alapkivitelben és alternatíva nélkül kerül beépítésre. A kisebb 9000-es gépekhez továbbra is választhatók különböző fogazással és fordulatszám-eltéréssel rendelkező fűrészfog profilú szemroppantók, az XStream KP ezekhez a gépekhez felár ellenében kapható. Utóbbi rendelhető standard kivitelben vagy kopásálló DuraLine változatban, az XStream általában csak DuraLine változatban kapható. A 8000-es sorozathoz hasonlóan a szemroppantó kb. 5 percen belül szétkapcsolható, és az üreg mögött található konzol segítségével kivehető és elfordítható.

ÁTALAKÍTOTT NIR SZENZOR

A várakozásoknak megfelelően a John Deere a 9000-es sorozatot opcionálisan felszerelte az új HarvestLab 3000 érzékelővel. A NIR szenzor nemcsak a termény szárazanyag-tartalmát határozza meg (ami alapján az egyedi fokozatokkal rendelkező automatikus AutoLOC darabolásihossz-beállítás és az erjedést segítő adalékanyag célzott adagolása történik), hanem olyan összetevőket is, mint a nyersfehérje, keményítő, cukor, nyersrost, stb. A szenzor másképp is felhasználható – például a takarmányadag összeállításához álló üzemmódban vagy takarmánykeverő kocsin, és használható hígtrágya kijuttatásakor is a dokumentációhoz (ebben az esetben a szárazanyag, a nitrogén, a foszfor, a kálium és hasonlók mérésére). Ez nagyszerű, mert így az eszköz kihasználtsága ésszerűen növelhető.

NAGY- VAGY KISMÉRETŰ DOBOK

Még néhány szó a kukoricaadapterekről: a 9000-es sorozathoz választhatók a 300plus sorozat adapterei kis dobokkal vagy a 400plus sorozat adapterei nagy dobokkal. Továbbra is a Kemper gyártja őket, de még mindig 12 sor a maximum. A korábbiakhoz hasonlóan az adapter fordulatszáma automatikusan alkalmazkodik az áteresztőképességhez. Az adapterbe integrált kukoricatarló-mulcsozó StalkBuster opció csak a 2020-as idényben kerül az árlistára – és először csak a maximum 8-soros kukoricaadapterekhez lesz kapható.

Összegzés

Az új 9000-es sorozat kiemelkedő jellemzője az eddig egyedülálló, alacsony fordulatszámú koncepciója, magas nyomatéktartalékkal, alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett. Ehhez most gyárilag kapható az új XStream szemroppantó, magasabb CSPS értékkel és a csapágyak opcionális hőmérséklet-felügyeletével. A behordószerkezetet a dobbal együtt kiszélesítették, a sokkéses kialakítás továbbra is megmaradt.

  • alacsonyfordulatszám-koncepció
  • a szecskázás történhet fél vagy 3/4 késkészlettel
  • NIR szenzorral automatikus darabolásihossz-beállítás
  • spirálhornyos szemroppantó henger gyárilag
  • a sorok letapogatása és a GPS-kormányzás kombinálható
  • nagyon nagy kerekek elöl és hátul
  • nincs rugós hátsó tengely
  • nincs gumiabroncsnyomás-szabályozó berendezés gyárilag

Mivel a 800 LE feletti teljesítménykategóriában szélsőséges esetekben 200 kW vagy még erősebb hatás éri a szemroppantót, a John Deere a hajtást is megerősítette – ezért a hajtószíj 9 bordás ékszíj lett (9600: 7 bordás).

 

AMIT MÉG ÉRDEMES TUDNI

  • ­Alapkivitelben mind a négy 9000-es modell 2 fokozatú automata ProDrive sebességváltóval rendelkezik.
  • ­A DLG tesztközpont már tesztelte a 9800 modell teljesítményét Észak-Olaszországban (6891. vizsgálati jelentés). A teszt során 304 (4 mm elméleti darabolási hossz), 321 (7 mm) és 328 (14 mm) t/h áteresztőképességet mértek friss zöldtömegnél. A fajlagos üzemanyag-fogyasztás 0,49 és 0,46 l/t volt, ugyancsak friss zöldtömegre vonatkoztatva – ezek nagyon kedvező értékek.
  • ­Opcionálisan Active Fill Control töltőautomatikával szereli fel a John Deere a 9000-es sorozatot. ­A vezetőfülkét egy az egyben átvették a 8000-es sorozatból.
  • ­Opcionálisan lehetőség van adatgyűjtésre és az adatok kiértékelésére, valamint flottakezelésre, beleértve a távoli elérést telemetria és a MyJohnDeere.com segítségével.

Matthias Mumme

no